vrijdag 21 december 2012

Afscheid nemen en een nieuw begin?

Afscheid nemen
Normaal gesproken is deze periode bij uitstek geschikt om terug te blikken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Dit jaar is dat zo mogelijk nog heftiger dan eerder. 

Gisteren hadden we een kerstborrel op mijn werk. Dit was een heftige. Elf collega's gaan ons verlaten tussen nu en mei 2013. Niet omdat ze zo'n leuke, nieuwe baan hebben gevonden of omdat zij daar heel bewust voor kiezen, maar omdat zij geen toekomst meer zien voor zichzelf bij Vestia. 


In februari werd er een bom op ons bedrijf gekocht, figuurlijk gesproken. Al snel wisten wij, als projectontwikkelaar in het Rotterdamse, dat wij nagenoeg geen bestaansrecht meer zouden hebben. De minister wilde tenslotte dat wij niet meer zouden ontwikkelen. Juist in die periode was ik nog druk bezig met het herstellen van mijn overspannen zijn. Dus dit kon ik er ècht niet bij hebben. Maar daar wordt niet naar gevraagd, natuurlijk.

In de maanden er na, bleek al snel dat ons werk wel heel hard terug liep. Er werden steeds meer collega's bij de woonbedrijven van Vestia gestationeerd. Ook ik zit vanaf oktober jl. bij een woonbedrijf van Vestia. Niet omdat we het leuk vinden, maar omdat we daar nog kunnen werken en bij ons niet meer...

Kerstborrel
Gisteren namen we afscheid van de vertrekkende collega's. Het is zò bizar te weten, dat je nooit meer in deze samenstelling bij elkaar zult zijn. Veel collega's hebben nog niet eens een nieuwe baan... Onze directeur verwoordde het afgelopen jaar als een kloten jaar. En dat kan niemand hem tegenspreken. De komende maanden zullen heus niet makkelijk worden of leuk, maar er wordt in ieder geval gewerkt aan een nieuw begin in de vorm van reorganisatie. Ik ben benieuwd hoe we er volgend jaar voor staan.

Terug naar huis
Op de terugweg naar huis heb ik in de auto even heel hard zitten huilen. Om de vertrekkende collega's, om het afscheid, om dit ongelooflijke kutjaar, omdat het gegaan is zoals het gegaan is zonder dat we daar ook maar iets aan hebben kunnen doen, omdat we nooit meer terug zullen krijgen wat we hadden. En we hadden iets heel bijzonders bij ons op kantoor! Kortom afscheid nemen en even verdrietig zijn. Ik merk dat mijn verdriet nog heel hoog zit en ik nog steeds enorm kan huilen... Eerst maar eens even opruimen en schoon maken, dat helpt ook goed. En ik hoop vanuit de grond van mijn hart, dat ik volgend jaar terug kan kijken op een mooi jaar met een moeilijk begin, maar dat fantastisch eindigt... Zou dat misschien een keertje kunnen? Alstublieft?

Kerstwensen
Dit jaar heb ik maar weinig Kerstkaarten verstuurd, mijn hoofd stond er gewoon niet naar. Maar dat neemt niet weg, dat ik jullie allemaal hele fijne, gezellige, rustige feestdagen wens en voor 2013 veel gezondheid, geluk, rust, vriendschap en genot!



12 opmerkingen:

  1. Ik wens je ondanks alles hele fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2013. Ik hoop dat dat jaar beter voor je zal verlopen dan het jaar dat achter ons ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens je toch fijne kerstdagen toe en dat 2013 voor jou heel mooi mag worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar Yvonne. Wij hebben 2 jaar geleden afscheid genomen van 21 collega's. Het wordt nog even doorbijten en dat valt ook niet altijd mee. Saamhorigheid is heel belangrijk en daar zou ik zeker met zijn allen voor gaan. Het komt goed.
    Voor jou en je gezin warme kerstdagen en extra gezondheid voor 2013.
    Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wens je sterkte, want het is toch een verlies en dat moet je nu eenmaal verwerken! Ik wens je daarom een fijne Kerst en een Voorspoedig en gelukkig Nieuwjaar, met een geweldig uiteinde! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vreselijk om afscheid te moeten nemen van je coolega´s,...
    Sterkte en fijne feestdagen en voor jullie een heel fijn en goed 2013!!
    Hopelijk helpt dit een beetje,.. :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een nare tijd .... Maar jij hebt dus nog werk, dat is in ieder geval een positief iets. Ik wens je in eigen kring sfeervolle kerstdagen en ik hoop dat 2013 positieve zaken op jouw/jullie pad brengt. groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel herkenbaar Yvon en dan heb ik er nog korter gewerkt. Ik dacht dat ik er niet zo veel moeite mee zou hebben, maar het doet me meer dan ik dacht. Ook ik heb gisteravond een flinke huilbui gehad. Ik zal het missen, zal de collega's missen....maar we blijven positief en we houden contact....liefs, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg om afscheid te moeten nemen.
    toch fijne feestdagen toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Mimi,

    Op een quilt die als ik het nog goed weet voor oma was bedoeld, schreef jij de tekst; you gave me wings en taught me how to fly.

    Hetzelfde zou ik op een quiltje voor jou schrijven. Alleen komt er soms zoveel op ons pad te recht dat het lijkt alsof we door al deze tegenwind worden tegengehouden om te blijven vliegen en te genieten van al het moois. Misschien dus dat ik die tekst, voor dit jaar in ieder geval, een beetje aan moet passen. Ik zal het even in het Nederlands schrijven, omdat dichten mij in die taal ook dit jaar en ook volgend jaar toch het beste afgaat :p

    Jij gaf me vleugels
    en leerde mij vliegen.

    Toch blijft het oneerlijk
    hoe mensen kunnen liegen en/of bedriegen.

    Zoveel donkere tijden en gebeurtenissen,
    heb jij dit jaar gekend,
    maar weet dat jij voor mij (en voor vele anderen)
    onvervangbaar bent.

    Soms moeten we een tijdje in de schaduw zitten,
    anders waarderen we de zon niet meer.
    Vroeger zei jij ook altijd:
    "Als het vandaag niet lukt, probeer je het morgen nog een keer."

    Dit is niet altijd even makkelijk,
    dat weten we allebei.
    Soms lijken die momenten eindeloos te duren,
    soms zijn ze zo weer voorbij.

    Zowel in 2012 als in 2013
    zal ik het moeilijk vinden om je verdrietig te zien,

    maar of het nou over 2012 gaat of over volgend jaar,
    ik sta altijd voor je klaar! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geen leuke dingen allemaal,maar gelukkig kan je contact houden met ze.

    Vanuit Zweden, wensen wij jou en je familie hele fijne kerstdagen toe, en een heel gelukkig 2013 met veel liefde geluk, en vooral gezondheid, en veel handwerkplezier, volgend jaar dat we samen mogen delen
    Liefs Joke en Angus

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goh, wat een triest logje .... sterkte!
    En ik wens jou ook een SUPER 2013 toe, een jaar dat hopelijk op alle gebied beter wordt dan het voorbije ....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het hakken in werk zal nog lang door gaan en het is nog maar het begin van het eind?...Ik begreep zelfs dat het staal bedrijf dat al meer dan 90 jaar werk bied aan velen, nog nooit zo slecht orde boek heeft gehad dan ooit, ook op de lange termijn zijn de verwachtingen dat deze periode nog waarschijnlijk 6 jaar zal door lopen, niet echt hoop gevend natuurlijk.
    Ik snap je verdriet en het is gewoon onwijs erg en ik hoop dat het volgend jaar veel beter zal gaan met alles en de gezondheid....
    Ik had ook een minder jaar, maar aan de andere kant ook weer erg blij dat vrouwlief er nog is, dat is ook veel waard.
    Groet rinus.

    BeantwoordenVerwijderen